زبان و تبلیغات
نوشته شده توسط : افشار

 

 

 

 

 

تبلیغات نوع خاصی از ارتباطات است. هدف آن ایجاد ارتباط بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است. تبلیغات هم مانند هر نوع ارتباطات دیگر، دارای یک سابقه طولانی است.

 

 سیاستمداران یا میخانه ها از دوران باستان برای خود تبلیغ می کرده اند. زبان تبلیغات از عناصر خاص فصاحت و بلاغت استفاده می کنند.

 

 چون تبلیغات دارای هدف است، بنابراین یک ارتباطات برنامه ریزی شده است. به ما به عنوان مصرف کننده باید آگاهی داده شود؛ منافع ما باید تحریک شود.

 

 امّا، از این گذشته، ما به کالا نیاز داریم و آنرا می خریم. در نتیجه زبان تبلیغات معمولا بسیار ساده است. در آن فقط از چند کلمه و شعارهای ساده استفاده می شود.

 

 و بدین طریق، حافظه ما باید به خوبی قادر به حفظ محتوا باشد. استفاده از انواع خاصی از کلمات مانند صفت و صفت عالی معمول در زبان آلمانی است.

 

 آنها کالای خود را مخصوصا سودمند معرفی می کنند. در نتیجه، زبان تبلیغات معمولا بسیار مثبت است. جالب توجه است، که زبان تبلیغات همواره تحت تأثیر فرهنگ است.

 

یعنی، زبان تبلیغات اطلاعات زیادی از جامعه به دست می دهد. امروز، اصطلاحاتی مانند "زیبایی" و "جوانی" در بسیاری از کشورها رایج است. کلمات "آینده" و "امنیّت" نیز اغلب دیده می شوند. زبان انگلیسی بخصوص در جوامع غربی، محبوب است.

 

 انگلیسی به عنوان یک زبان مدرن و بین المللی تلقّی می شود.

 

 به همین دلیل کار برای معرفی محصولات فنی مناسب است.

 

از لغاتی از زبان های رمی برای نشان دادن افراط و اشتیاق استفاده می شود. از این لغات عموما برای مواد غذایی و یا مواد آرایشی استفاده می شود.

 

 کسانی که از لهجه های محلّی استفاده می کنند، بر ارزش هائی مانند میهن و سنت تأکید دارند. نام محصولات اغلب واژه های جدید، یا لغات تازه ابداع شده است.

 

آنها معمولا دارای معنی نیستند، فقط صدای دلپذیری دارند. امّا نام بعضی از کالاها واقعا تولید شغل می کند!

 

نام یک جارو برقی، حتی تبدیل به فعل شده است - to hoover

 

 

 

دستور زبان مانع از دروغ می شود!

 

 

 

هر زبانی دارای ویژگی های خاصی است.

 

 اما برخی از آنها دارای ویژگی هائی هستند که در سراسر جهان منحصر به فرد است. تریو یکی از این زبانهاست. تریو یک زبان بومی آمریکایی در جنوب آمریکا است.

 

حدود 2،000 نفر در برزیل و سورینام به این زبان صحبت می کنند. چه ویژگی خاصی در دستور زبان تریو وجود دارد. این زبان همیشه اهل زبان خود را وادار به راستگوئی می کند. وجود یک پسوند فعل به اصطلاح ناامیدانه در این زبان این کار را انجام می دهد.

 

در زبان تریو این پسوند فعل به فعل اضافه می شود. و درستی یک جمله را مشخص می کند. یک مثال ساده می تواند چگونگی کار آن را دقیقا توضیح دهد.

 

 جمله کودک به مدرسه رفت را در نظر بگیرید.

 

 در زبان تریو، گوینده باید یک پسوند فعل خاصی را به فعل اضافه کند. او می تواند با استفاده از این پسوند فعل اطلاع دهد که آیا خود او کودک را دیده است.

 

 او همچنین می تواند بگوید که این موضوع را از دیگران شنیده است. یا با استفاده از پسوند فعل می تواند بگوید که این موضوع دروغ است. بنابراین گوینده باید نسبت به گفته خود متعهد باشد. یعنی، او باید چگونگی درستی یک موضوع را اطلاع دهد.

 

به این ترتیب او نمی تواند هیچ چیز را مخفی نگه دارد، یا آن را تغییر دهد. اگر یک گوینده تریو پسوند فعل را حذف کند، یکی دروغگو تلقی می شود.

 

 در سورینام زبان رسمی هلندی است.

 

ترجمه از هلندی را به زبان تریو اغلب گیج کننده است. زیرا اکثر زبان ها دقّت بسیار کمتری دارند. آنها به گویندگان این امکان را می دهند که مبهم صحبت کنند.

 

 بنابراین، مترجمان شفاهی  و آموزش زبان آلمانی همیشه به آنچه می گویند تعهدی ندارند.

 

در نتیجه، تبادل اطلاعات با گویندهان زبان تریو دشوار است.

 

شاید پسوند ناامیدانه فعل در زبان های دیگر هم مفید باشد! و نه تنها در زبان سیاست ...

 





:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 خرداد 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: